Misfornøyde kunder

Misfornøyde kunder er det Mitt Oppdrag handler om. Registrerer du et firma i Norge blir du automatisk «kunde» hos Mitt Oppdrag. Et par ganger i uken får du noen «teaser»-jobber der de prøver å fortelle at de kan skaffe deg oppdrag. Pris for et abbonement hos deg kommer helt ann på hvilken bransje du er i, hvor du ønsker å markedsføre deg og hvor smart/dum du er. Du kan ende med å bli lurt trill rundt av disse.

Og for all del. Mottar du en telefon fra en av Mitt Oppdrag sine selgere. Og er du så naiv at du faktisk vurderer denne tjenesten så sørg for å få alt skriftlig per epost før du sier ja til noe som helst. Prisen: Pruting er det som gjelder hos Mitt Oppdrag.

— Fra en av Mitt Oppdrag sine «ufrivillige» kunder:

Jeg har vært bruker av tjenesten MittOppdrag.no i ett år og har betalt litt over seks tusen kroner for å få leads på epost. Seks tusen er jo nok til å måtte kalles en investering, men hvis det renner inn gode oppdrag tjener man det fort inn igjen. Så spørsmålet er: Har det vært verdt investeringen?

Oppdrag mottatt i 2011:
Januar: 25
Februar: 28
Mars: 75
April: 25

Dette er dealen med MittOppdrag

Det er rett og slett en markedsplass der oppdragsgivere kan finne oppdragstakere. Så når du sitter i skyggen på verandaen og ser på den forbanna store eika som stjeler kveldssola, sender du inn et oppdrag om trefelling på MittOppdrag. Så går det eposter til de som har registrert at de har motorsag og vips tikker det tilbud tilbake til deg. MittOppdrag fortsetter å sende epost til folk og selskaper inntil du har fått ti tilbud, eller til det ikke er flere folk med motorsag å sende til. Det fungerer omtrent likt som den mer kjente tjenesten MittAnbud.no, bare med fokus på litt andre bransjer.

Som tredjepart på en markedsplass skal de ha ros for en god forretningsidé bak tjenesten, for de har gjort det gratis å søke etter oppdragstakere, men det koster rundt seks tusen i året å være registrert som oppdragstaker. De tar seg betalt fra de som bruker tjenesten for å tjene penger, ikke fra de som bruker tjenesten for å spare penger.

En markedsplass må ha balanse mellom tilbud og etterspørsel for å fungere, så ved å bruke denne modellen har de lokket den ene siden med «spar penger» og den andre siden med «tjen penger». Og jo flere oppdragsgivere de har, jo flere arbeidstakere kommer, og jo mer penger havner i MittOppdrag-kassa.

Du blir her

Så dette er en trivelig tjeneste som hjelper folk å få tilbake kveldssola? Nja. De er ikke spesielt trivelige i metodene de bruker for å fortsette å få inn penger. Som kjent er det viktig for bedrifter å holde på kundene sine, noen satser på å gi de en god opplevelse som gjør at kundene selv ønsker å bli. Andre klekker ut en herlig lock-in som gjør det vanskelig å slutte å være kunde.

Et eksempel på skjult lock-in er internettleverandøren Online som tok Norge med storm på slutten av nittitallet. De ga oss modem, internettilgang og en epostadresse. Så nå kunne vi bare begynne å sende og få epost. Men den dagen vi ville bytte leverandør tittet Online ned på oss og sa: «Få over epostadressen? Haha du, den var god». Så da lærte vi at prisen for å bytte leverandør var tiden det tok å melde fra om ny epostadresse til alle steder man hadde registrert eposten sin og til alle folkene man hadde utvekslet epost med.

MittOppdrag har en annen variant av lock-in, de tar forhåndsbetalt og du kommer ikke utenom å skrive deg opp med automatisk fornyelse av abonnementet. Du kan avslutte tjenesten når du vil, men da slutter også tjenesten å sende noe til deg. Selv om du har betalt seks tusen kroner for å få det. Så da venter du. Du husker vel å skru av om 11 måneder og tre uker? Hvis ikke koster det seks tusen kroner. Ble du glad nå?

Hva har Two-face to av som MittOppdrag har null av?

Ansikt. Se hvor mye kontaktinformasjon du finner fra de. Et innsendingsskjema. Ingen mennesker, ingen navn. Jeg kontaktet de og klagde over at selgeren hadde lovet meg at det ikke var abonnement, bare en engangssum, men nå sitter jeg her med faktura. «Så hyggelig at du stolte på han og ikke leste hele kontrakten. Dropp betalingen du, vi liker å tvangsinnkreve penger vi» var sånn cirka svaret jeg fikk fra post@mittoppdrag.no. Riktig nok med en svært så vennlig signatur fra MittOppdrag. Vel, de har nå rett. Det står i kontrakten.

Så hva med tjenesten, fungerer det?

Jeg kan ikke svare for andre bransjer enn IT. Men siden jeg har vært litt kravstor så får jeg gi de: Det fungerer delvis. På disse tolv månedene har jeg tatt 0 oppdrag, men jeg har fått ganske mange leads og en del av de har passet ganske bra med det jeg driver med. Hvis jeg var avhengig av disse oppdragene hadde jeg nok forsøkt å få noen av de.

Hovedproblemet er egentlig ikke MittOppdrag, det er at folk tror at software er så fort gjort å lage for oss datamennesker. I allefall halvparten av oppdragsbeskrivelsene er av typen «Jeg trenger en ny webside med webshop og SMS-tjeneste, ønsker tilbud mellom 5 og 10 tusen.»

Så konklusjonen er

Hvis du liker å lage gode løsninger har du lite å hente fra tjenesten. Her finner du kundene som vil ha mye for lite, du finner ikke de som vil betale for å få en solid løsning med gjennomtenkt design. Jeg tar et år til, men det er ikke fordi jeg synes det er verdt det. Det er fordi jeg ikke husker å skru av tjenester etter 11 måneder og tre uker.

Jeg har et tilfelle der jeg vil anbefale MittOppdrag: Hvis du holder på å bygge deg opp og trenger kunder som referanse. Du vil trolig gjøre mange dealer som ikke er all verden rent økonomisk, men du kan få nyttig erfaring og komme igang med å bygge deg nettverk. Men husk for all del at folkene bak tjenesten er mer opptatt av å få pengene dine enn at du skal bli en fornøyd kunde.

Dette innlegget ble publisert i Admin. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar